Szia Kshama!
Életedben nagyon jelentős helyet foglal el a Sahaja
Jóga Meditáció, mesélnél arról, hogy Te mikor kezdtél vele foglalkozni, miért,
és hogyan találkoztatok?
Kshama: Érdekes volt a kezdet.1991augusztus elején, az utcán megláttam egy
plakátot. A plakáton lévő indiai hölgy tekintete ragadott meg, mert nagyon mély
szeretetet láttam a szemében. Elolvastam, hol és mikor lesz az általa tartott
program és, éreztem, hogy nekem ide el kell mennem. Nem tudtam miről lesz ott
szó, mi fog történni, de tudtam, hogy nekem ott a helyem.
A
Sahaja Jóga Meditáció alapítója Shri
Mataji a 90-es években többször járt itt
Magyarországon, hogy éltél meg akkor egy találkozást vele, ami nyilvános,
bemutató programon volt? Milyen benyomásaid voltak?
K:
Shri Mataji másodszor járt
hazánkban,1991. augusztusban, mikor én először mentem a programra, mert az
utcán megláttam a plakátot. Ez nyilvános program volt, ahol több száz érdeklődő
volt, rajtam kívül. A színpadon láttam egy fotelt, nagyon szép indiai anyaggal
leterítve, és körülötte rengeteg virág volt vázákban. Leültem az első sorban,
és hallgattam azokat a zenészeket, akik a színpad szélén ültek és énekeltek.
Ezek az énekek megérintették a lelkem. Akkor még nem tudtam, hogy ezek Istent
dicsőítő énekek voltak szanszkrit nyelven, ami a legősibb nyelv. Csukott
szemmel ültem, és valami érdekes furcsa borzongás futott rajtam végig, ami
nagyon kellemes érzés volt. Így még sohasem éreztem magam, nagy békét,
nyugalmat és örömet éreztem belül. Mikor megérkezett a terembe Shri Mataji ez az örömteli érzés
fokozódott bennem. Itt az első meditáció alkalmával megkaptuk az
önmegvalósulást, felemelkedett bennünk a Kundalini
energia. Shri Mataji
érdekes dolgokról beszélt, és éreztem, hogy nekem itt a helyem, ez az, amire
sok éve vártam, amit kerestem.
Hazataláltam.
Az
eredeti neved Lindwurm Zsuzsa. Elmondanád, hogy honnan kaptad a Kshama nevet, mit is jelent valójában és milyen esemény
kapcsolódik hozzá?
K: 1992-ben jött Shri Mataji harmadszor Budapestre. Ekkor már egy éve meditáltam
rendszeresen, és tisztítottam a finom rendszerem. Ezeken a nyilvános
programokon, a program végén oda lehetett menni Shri Mataji elé, volt, akin dolgozott (tisztította a csakráit ),
lehetett kérdéseket feltenni. Én nevet szerettem volna kérni. Felém tartotta
mindkét tenyerét, nézte a vibrációimat, majd azt mondta mosolyogva „Kshama”.Ez szanszkrit név, azt
jelenti „megbocsátás”. Az agnya csakra
istensége Shri Jézus Krisztus, és az Ő elsődleges
tulajdonsága a megbocsátás. A megbocsátással nemcsak a múltat hagyjuk magunk
mögött, hanem bűneinket is. Idővel megértettem, miért kaptam ezt a nevet. Ahogy
tisztultak a csakráim, és visszagondoltam az elmúlt
régi életemre, mikor még nem voltam jógi, rájöttem, hogy sok dolog volt, amit
nem helyesen tettem. Türelmetlen voltam és haragtartó. Nem tudtam megbocsátani
az engem ért sérelmeket, amik adódtak az életemben. Ezért kaptam ezt a nevet,
mert ezeket a hibákat kellett kidolgoznom magamból.
Magyarország
után ugorjunk egy nagyot. Több évet töltöttél Oroszországba. Ott is sok Sahaja Jógival találkoztál. Mesélnél róla, hogy milyen az
ottani közönség, hogyan gyakorolják ott a Sahaja
jógát?
K:
Igen, 3 évig éltem Oroszországban,Tatársztánban, Naberezsnie Cselni városban. Ez Oroszországon belül egy
önálló köztársaság, ami 4 ezer km-re van Budapesttől, 4 nap vonattal. Tatárok
és oroszok laknak itt, főleg muzulmán vallásúak. A tatár nyelv nagyon szép, sok
benne a magyarral azonos szó, ami nem véletlen, hiszen Magna Hungária ezen a
területen is volt. A város folyója a Káma folyó. Széles és szép és szelíden
hömpölyög. Naberezsnie Cselni kis város, de kb.300
jógi van, akik rendszeresen járnak a programokra. Az orosz nép nagyon nyitott a
spirituális dolgokra. Minden nap van program, a város
különböző helyein, ahová sokan járnak. A programok úgy zajlanak, mint
más országokban. Meditálunk, tisztítjuk egymást, megbeszéljük az aktuális
dolgokat és végül éneklünk. A kezdőknek és a haladóknak külön programok vannak.
Az ottani jógik nemcsak a medált viselik a nyakukban láncon, hanem kitűzött is
hordanak, amin szintén Shri Mataji
arcképe van, de nagyobb, mint a medál. Minden szombaton havan
van a folyó partján, az erdő szélén. A havan után
pedig lábáztatás a folyóban nyáron. Télen azért nem, mert ott nem ritka a
mínusz 30 fok, és a folyón olyan vastag jég van, hogy autóval át lehetett menni
rajta a másik partra. Nagyon vidámak és örömtelik voltak ezek az alkalmak.
Sokszor mentünk más városba is nyilvános programot tartani az ottani jógikkal.
Úgy
tudom, hogy nemrég még Te is Budapesten éltél, aztán egyszer csak fogtad magad
és elköltöztél Esztergomba. Mesélnél erről, hogy is történt ez és mi az, ami
ide köt? Ha jól tudom itt is van már egy közösség és közösen tartotok
programokat az érdeklődőknek.
K: Egész életemben sokat költöztem, és mégis
mindenhol otthon éreztem magam. Bár a fővároshoz köt még mindig a munkám, de
nyugalmasabb, csendesebb helyre vágytam. Oda, ahol közel vannak a hegyek és a
folyó. Esztergomban jártunk már egy ideje programot tartani több jógival, és
megismertem a várost, ami tetszett. A Duna parton is tartottunk többször
programot. Egy ilyen alkalommal meditáltam a folyó mellett, szemben a másik
parton magasodtak a hegyek, amin gyönyörű zöld erdő van sziklákkal. Csend volt
és csak a madarak szárnycsattogását lehetett hallani. Az égen gyönyörű felhők
voltak, és akkor én azt éreztem, igen, én egy ilyen szép helyen szeretnék élni.
Pár hét múlva írtam egy levelet Shri Matajinak, amit oda tettem az oltárra a kép elé, hiszen Ő
tudja minden gondolatunkat, ismeri az érzéseinket és nem kell a levelet postán
elküldeni ahhoz, hogy kapjunk választ Tőle a benne feltett kérdésre. A
lakáscsere gyorsan megtörtént. Eladtam a pestit és hamar megtaláltam
Esztergomban azt, ami nekem megfelelt, közel a Duna parthoz. Így lettem én is
esztergomi, és együtt tartjuk a programokat minden szombaton az itteni
jógikkal.
Szóval
minden szombaton, Esztergomban tartjátok a programokat az érdeklődőknek. Mik a
tapasztalataid? Hogyan közelítenek a meditációhoz az itteni keresők. Hogyan
megy igazából egy ilyen program, mit szoktatok ott csinálni és kik szoktak
benne részt venni?
K: Változó a helyzet. Van, hogy több új kereső jön,
akik járnak pár hónapig, fél évig, aztán elmaradnak. Hogy miért, nem tudom,
pedig a program végén mindenkinek látom az arcán az örömöt, amit a meditáció
adott. Talán a bennük lévő negatívítás dolgozik még,
és elviszi a figyelmüket más irányba. Van egy kismama, aki kb. egy éve jött
először, közben kimaradt egy kis időre, mert megszületett a kisbabája, és most
ismét jön a programokra. Mivel ő nem tud szombaton jönni, csak hétköznap,
ilyenkor vagy a Duna parton, rossz idő esetén nálam meditálunk, tisztítjuk
egymást, énekelünk, beszélgetünk. Minden programunk ingyenes, bármikor be lehet
kapcsolódni. Mivel Párkány is közel van, bár ez már Szlovákia, onnan is jöttek
már a programra. A közeli városokból, Nyergesújfaluból, Dorogról, Leányvárról
is voltak már. Több alkalommal hirdettünk már az újságban, így nem csak
esztergomiak tudnak erről a lehetőségről. A szombati programok ½ 6-kor
kezdődnek a művélődési házban. Kihelyezzük Shri Mataji fényképét, gyertyát és füstölőt gyújtunk. A gyertya
a tűz elemet képviseli, ez az 5 elem közül az egyik. A füstölő a kellemes
illatával segíti az elmélyülést. Ha újak is jönnek a programra, akkor először
elmondjuk, hogy Shri Mataji
fényképe miért van kint, ki Ő, és hogy mindezt a tudást Tőle kaptuk. Majd a
finom rendszerről beszélünk és a Kundalini
energiáról. Szoktunk nézni Dvd-t is minden
alkalommal, mert ezek a felvételek is sok új és hasznos dolgot ismertetnek
velünk. Meditálunk, majd rövid tapasztalat csere,
beszélgetés után éneklünk, ami nagyon örömteli szokott lenni. Bálint gitározik,
a vele készült riportot már láthattátok, szól a csörgő és a dob. Ezek az énekek
szanszkrit, hindi, marathi és angol nyelvűek. Minden
ének a szeretetről és az örömről szól. Az éneklésbe a kezdők is hamar
bekapcsolódnak. A program végén még van egy rövid meditáció és mindenki arcán
látszik, mikor elköszönünk egymástól, hogy ragyog a tekintete, sugárzik az arca
a lelkében felébredt tiszta örömtől, amit a meditáció adott. A szombati
programokon kívül, ami a művelődési házban van, a szabadban is szoktunk
programokat tartani.
Írtál a havanról és a lábáztatásról. Elmondanád, hogy mik ezek a
technikák, miben segít, és hogyan alkalmazzuk őket?
K: Hogy könnyebben tisztuljanak a csakráink,
a finom rendszerünk,a meditáción kívül az öt elem segítségét is használjuk. Az
öt elem a föld, víz, tűz, levegő és az éter. Lábáztatásnál a víz elemet
használjuk, amit végezhetünk úgy is, hogy beleállunk a folyóba, és közben
meditálunk. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor otthon egy lavórba teszünk egy
marék sót, és ebbe helyezzük a lábunkat, és így meditálunk. A földelem
segítségét a meditáció előtt kérjük, mikor levesszük a cipőnket, mert az
Anyaföld így könnyebben magába tudja fogadni a belőlünk kiáramló akadályokat. A
tűz elem segítségét a havannál kérjük, amikor a
tűznek felajánljuk a magunk és a körülöttünk lévő negatívításokat,
akadályokat. A levegő és az éter
segítségét a jobb oldali csatornánk tisztításánál alkalmazzuk.
Vállaltad,
hogy Te is csatlakozol a jógameditációhoz és segíteni fogod a meditáció iránt
érdeklődők fejlődését. Milyen kérdésekkel, problémákkal fordulhatnak hozzád a
keresők, mit tanácsolsz nekik, hogyan kezdjenek neki ennek a nagy kalandnak?
K: Bárki, aki olvasta, és felkeltette az érdeklődését
a www.jogameditacio.hu –n olvasottak, és hozzám fordul a kérdéseivel,
amik felmerültek benne, én örömmel válaszolok rá. Mindenkiben, kezdetben
rengeteg kérdés felmerült, bennem is, és ha választ kaptam a gondolataimra, az
jól esett és segített a fejlődésben. Shri Matajitól mi is azért kaptuk a Sahaja
jóga ismeretét, hogy tovább adjuk a keresőknek.
Kshama, végezetül az olvasók szemszögéből,
ismeretlen- ismerősként kérdezlek, hogy mit üzennél nekik?
K:
Ne csüggedjen senki, aki nem érzi
még a vibrációkat a meditálás közben és utána. Kinek kevesebb, kinek több idő
kell ehhez. Ha békésebb, nyugalmasabb és örömtelibb lett az életed, akkor azt
nem csak te érzed, hanem a környezeted is tapasztalni fogja. De, mindenkinek a
figyelmében kell annak, hogy ehhez rendszeresen meditálni és tisztítani kell
magunkat. Minden embernek saját magán múlik, hogy mit tesz magáért, a
fejlődéséért, a finom rendszere tisztulásáért.